5 tips för att öka er konvertering

Konverteringsoptimering (CRO) handlar om att maximera andelen besökare som agerar som vi vill. Men hur får vi dem att göra det?

Förstå syftet med er hemsida

Vad vill ni att besökaren ska göra? Är målet att de ska ringa er eller fylla i ett kontaktformulär? Vill ni att kunden ska prenumerera på ett nyhetsbrev eller ska de endast se era referenser? Bestäm ett tydligt syfte och optimera sidan efter det.

Minska trösklar som leder till syftet

Är syftet att kunden ska kontakta er? Se då till att göra detta så lätt som möjligt att kontakta er. Exempelvis, ha mailadress och telefonnummer synligt längst upp på sidan med tydlig information om hur och när man kontaktar er lättast.

Tänkt på första intrycket

Kunden har undermedvetet bestämt sig redan efter en sekund vad de tycker om er. Det kommer ha stor inverkan på beslutet om de blir kunder eller ej. Risken finns att de lämnar er sida omgående och väljer nästa i sökresultatet om dom inte är nöjda med vad dom ser.

Validering genom referenser

Vi människor gör som andra gör. Det finns en uppsjö av forskning som visar att vi människor tendera att välja det andra redan valt. Därför är det bra om det finns referenser på sidan om vad andra tycker om er.

Underlätta kontakt

Det bör alltid vara enkelt att ta kontakt med er. Håll era kontaktuppgifter aktuella. Vi rekommenderar att ha kontaktuppgifter tillgängligt på hemsidans alla sidor. Förslagsvis i toppen eller botten av sidan. En annan god idé kan vara att alltid ha ett kontaktformulär nära till hands
FRÅGOR PÅ DET?

Vill du veta mer om konverteringsoptimering?

Vår VD Andreas pratar gärna mer om konverteringsoptimering och hur det kan påverka er försäljning. Boka in ett möte eller ring honom direkt på 070 214 31 44.