Göra din hemsida till en vassare säljkanal!

Boka ett förutsättningslöst möte med oss!
Det går också bra att ringa oss direkt på 026 - 280 58 30

Sälj mer genom din hemsida

Se till att din hemsida inte bara visar upp dina varor och tjänster. Låt den både ha en inbjudande entré, attraktiv butik, personlig service och möjlighet att göra den intresserade fönstershopparen till en av dina nya kunder. Här får du Pinevisions bästa råd om hur en hemsida blir ett vasst säljverktyg:
​​​​​​​

 Se din hemsida som en säljkanal

Idag är det mer regel än undantag att se företagets webbsida som säljkanal där kundrelationer både kan inledas, stärkas och vårdas. För att lyckas sälja via hemsidan krävs engagemang, innehåll och möjligheter att möta dina kunder. Rent konkret innebär det regelbunden omsorg och engagemang om hemsidans innehåll, och att din digitala närvaro blir en självklar del i din försäljning. Låter det svårt? Så här börjar du:​​​​​​​

Sätt upp mål för din hemsida

Börja med att gå igenom innehållet och titta efter förbättringspunkter. Vad behövs för att besökaren både ska vilja veta mer om de tjänster och produkter ditt företag erbjuder och kunna interagera med dig? Bryt ned förbättringarna i mål som är mätbara, så ser du snabbt vad som är gjort eller inte. Det gör det enklare att driva förändringsprocessen. Tänk på att redan här titta på mätbara mål som konkret påverkar din försäljning. Det kan handla om att hemsidan ska kunna leda till x-antal nya leads eller att du ska få besökare som stannar längre på sidan och exempelvis läser på mer än en flik.

Hur ser flödet på din hemsida?

Även om du vill öka din försäljning på hemsidan, är det första du vill skapa en positiv kontakt. Att gå på säljavslut direkt, ha innehåll som är irrelevant eller lovar för mycket stöter oftast bort istället för att bjuda in. Du vill att de som besöker din sida stannar länge och helst klickar sig runt för att få veta mer om ditt företag. Din uppgift är därför att se till att hemsidan kan erbjuda så mycket intressant information som möjligt och att det finns ett flöde på hemsidan som skapar intresse och aktiva handlingar. Se också till att kunden får bekräftelse i stort och smått för den aktivitet som hen genomför. En så enkel sak som ett tack för att hen har anmält sig till ett nyhetsbrev eller skickat ett meddelande till dig kan göra stor skillnad.

Att skapa värde säljer

För att bygga en kundrelation och i slutändan även ett köp, krävs att kunden vill ha det du erbjuder och blir genuint intresserad av ditt företag. Vissa tjänster eller produkter köps ofta och behöver inte så stort övervägande för att tacka ja till, medan andra är större beslut. Hur ser köpbeslutet ut för dina kunder och hur kan din hemsida stötta ett köpbeslut är två viktiga frågeställningar som du behöver kunna svara på för att också skapa värde för kunden. En viktig del i det är att utgå från besökarens behov i första hand, istället för att främst berätta om dig och ditt företag. Vilka värden kan du berätta om som gör ditt företag attraktivt? Hur dramatiserar och kommunicerar du dessa så att besökare förstår vilken nytta ditt företag kan innebära för dem? Sätt behoven i fokus och se till att innehållet skapar värde, så ökar din säljkraft automatiskt.

Relevans är viktigare än de flesta tror

För att köpbeslut ska bli verklighet måste det du erbjuder svara mot kundens behov. Det innebär tydlighet i kommunikationen, men också i vad du vill att köparen ska göra på din sida. En besökare och potentiell kund som inte hittar adressen till din fysiska butik på hemsidan, eller som inte förstår hur hen ska beställa via nätet, kommer inte att köpa något. Hen kommer inte heller att lämna sidan med en positiv bild av ditt varumärke. Det är service att ha en layout och ett innehåll som är tydligt, lättförstått och framför allt relevant. Men relevans består inte bara av logik och navigation, utan också av att kunna möta kunden med rätt information. Diskutera med de medarbetare inom företaget som träffar kunden, och titta extra på vad diskussioner innan ett köpbeslut innehåller. Vilka frågor är vanliga? Vilka argument och fakta ger köp? Använd sedan detta till hemsidan.

Renodla och ta bort distraktioner

När du har bestämt dig att arbeta med att öka försäljningen på din hemsida, håll den linjen! Våga rensa bort det som inte driver din besökare mot de mål du har satt upp. Det kan handla om allt ifrån att ta bort information som har ett inifrånperspektiv till förmån för att diskutera nytta för kunden, till designelement som stör ögat. Tänk på att det alltid är enklare att lämna än läsa vidare. Har du inte svar på kundens frågor, går hen med all säkerhet vidare och hamnar kanske istället hos din konkurrent.

Testa, mät och utveckla innehållet på din hemsida

Dina mätbara mål är nyckeln till att kunna sälja mer via din hemsida, och för att veta vad som fungerar behöver du mätpunkter. Dessa hjälper dig att gå vidare, justera och förbättra dina resultat. Här handlar det också om att våga testa, följa upp och sedan förändra. Fyller kunder inte i formulär, klickar de inte på CTA-knappar eller stannar de bara på en sida? Återigen, tänk på att de mål du sätter ska hjälpa till att skapa merförsäljning, nya kundrelationer och bygga kundlojalitet. Genom att testa märker du snabbt vad som fungerar och vad som inte gör det. Med den digital kommunikationens flexibilitet har du allt att vinna och inget att förlora på att aktivt arbeta med budskap och innehåll på din hemsida.