Checklistan som får dig att lyckas med din hemsida!
Det finns mycket du behöver tänka på när du ska skapa en ny hemsida (eller bygga om din befintliga). Vi har tagit fram en enkel checklista för dig att utgå från, med 7 av dom lite viktigare punkterna att ha i åtanke.
1. Mål och syfte med din hemsida
För att kunna ta fram en hemsida som gör skillnad måste du se till att du har ett mål och syfte. Vad vill du få ut av din hemsida? Vad ska den generera? Genom att sätta ett mål och ta fram ett syfte kan du lättare ta fram material och därefter mäta resultatet. Se till att sätta dina mål utefter dina förutsättningar och var ärlig med dig själv. Bygg inte en hemsida som är krångligare än du kan hantera, eller som behöver uppdateras mer än du har tid med.
2. SSL-certifikat
Ibland när du är inne på en hemsida kan det stå att sidan inte är säker. Det kan bland annat bero på att den hemsidan inte har ett SSL-certifikat, Secure Sockets Layer. Med ett SSL-certifikat blir den information som sänds mellan webbläsaren och servern där hemsidan ligger krypterad och avsaknaden av ett certifikat kan påverka din hemsidas placering i sökresultatet.
3. Sökmotoroptimering (SEO)
Sökmotoroptimering är allt arbete du gör för att försöka att hamna högre i sökesultaten, till exempel hos Google eller Bing. SEO delas ofta in i det du gör på din hemsidan (on-page) och det du gör utanför din egen hemsida (off-page). En bättre placering gör att din hemsida syns mer och kan locka fler potentiella kunder.
4. Mobilanpassning
Det är väldigt vanligt att personer i dag använder mobilen när de surfar. Därför kan det vara bra att se till att din hemsida är mobilanpassad, så att den ser bra ut även för mobilanvändare. Placeringen i ett sökresultat hos bland andra Google kan påverkas om du inte har en mobilanpassad hemsida.
5. Responsiv
Att ha en responsiv hemsida betyder att innehållet anpassar sig efter skärmstorleken på den enhet du använder. En hemsida som bara ser bra ut i en viss storlek kan skrämma bort de potentiella kunder som använder en enhet med en annan skärmstorlek. Värt att tänka på, för du vill ju höja kvalitén för läsarna och inte skrämma bort dom.
6. Snabbhet
Användarvänlighet är A och O inom webbsidor. Tar det lång tid för din sida att ladda så förstörs upplevelsen för dina besökare. Tänk på att ha en snabb server, optimerad hemsida och inte ladda upp för stora bilder - se till att optimera dem för webben! Att ladda upp en 5 MB bild kommer sakta ner din hemsida och göra att dina besökare hinner tröttna. Tänk på att de flesta surfar på mobilen idag, laddar din hemsida snabbt även om man bara har 3G eller lägre på sin telefon?
7. Välj en hemsideleverantör med omsorg
Hitta en leverantör som är lyhörd på vad du vill få ut av din nya hemsida. Välj inte leverantör efter pris, välj utifrån dom behov du har och den kompetens leverantören besitter. Din hemsida är en investering för ditt företag, ett verktyg för att underlätta så se till att du får ut det du vill av den.
Kolla referenser, erfarenhet och recensioner. Kolla att de är stabila som företag. Verkar avtalet mellan er rimligt? Tillkommer det kostnader, ingår support? Hitta en leverantör som är engagerad, förstår din vision och kan göra det till verklighet. Att skapa en hemsida är ett samarbete, så det är viktigt att du hittar en leverantör du vill och kan arbeta med.