Annonsering via sociala medier

Annonsera där kunderna befinner sig på sociala medier.
Mer information om annonsering via sociala medier kommer snart.

Relaterade länkar

  • Sökmotorannonsering
  • Displayannonsering

Checklistan som får dig att lyckas med din hemsida!

Det finns mycket du behöver tänka på när du ska skapa en ny hemsida (eller bygga om din befintliga). Vi har tagit fram en enkel checklista för dig att utgå från, med 7 av dom lite viktigare punkterna att ha i åtanke. 


1. Mål och syfte med din hemsida

För att kunna ta fram en hemsida som gör skillnad måste du se till att du har ett mål och syfte. Vad vill du få ut av din hemsida? Vad ska den generera? Genom att sätta ett mål och ta fram ett syfte kan du lättare ta fram material och därefter mäta resultatet. Se till att sätta dina mål utefter dina förutsättningar och var ärlig med dig själv. Bygg inte en hemsida som är krångligare än du kan hantera, eller som behöver uppdateras mer än du har tid med.


2. SSL-certifikat

Ibland när du är inne på en hemsida kan det stå att sidan inte är säker. Det kan bland annat bero på att den hemsidan inte har ett SSL-certifikat, Secure Sockets Layer. Med ett SSL-certifikat blir den information som sänds mellan webbläsaren och servern där hemsidan ligger krypterad och avsaknaden av ett certifikat kan påverka din hemsidas placering i sökresultatet. 


3. Sökmotoroptimering (SEO)

Sökmotoroptimering är allt arbete du gör för att försöka att hamna högre i sökesultaten, till exempel hos Google eller Bing. SEO delas ofta in i det du gör på din hemsidan (on-page) och det du gör utanför din egen hemsida (off-page). En bättre placering gör att din hemsida syns mer och kan locka fler potentiella kunder.


4. Mobilanpassning

Det är väldigt vanligt att personer i dag använder mobilen när de surfar. Därför kan det vara bra att se till att din hemsida är mobilanpassad, så att den ser bra ut även för mobilanvändare. Placeringen i ett sökresultat hos bland andra Google kan påverkas om du inte har en mobilanpassad hemsida. 


5. Responsiv

Att ha en responsiv hemsida betyder att innehållet anpassar sig efter skärmstorleken på den enhet du använder. En hemsida som bara ser bra ut i en viss storlek kan skrämma bort de potentiella kunder som använder en enhet med en annan skärmstorlek. Värt att tänka på, för du vill ju ​​höja kvalitén för läsarna och inte skrämma bort dom. 


6. Snabbhet

​​​​​Användarvänlighet är A och O inom webbsidor. Tar det lång tid för din sida att ladda så förstörs upplevelsen för dina besökare. Tänk på att ha en snabb server, optimerad hemsida och inte ladda upp för stora bilder - se till att optimera dem för webben! Att ladda upp en 5 MB bild kommer sakta ner din hemsida och göra att dina besökare hinner tröttna. Tänk på att de flesta surfar på mobilen idag, laddar din hemsida snabbt även om man bara har 3G eller lägre på sin telefon?

7. Välj en hemsideleverantör med omsorg

​​​​​​​Hitta en leverantör som är lyhörd på vad du vill få ut av din nya hemsida. Välj inte leverantör efter pris, välj utifrån dom behov du har och den kompetens leverantören besitter. Din hemsida är en investering för ditt företag, ett verktyg för att underlätta så se till att du får ut det du vill av den. 

Kolla referenser, erfarenhet och recensioner. Kolla att de är stabila som företag. Verkar avtalet mellan er rimligt? Tillkommer det kostnader, ingår support? Hitta en leverantör som är engagerad, förstår din vision och kan göra det till verklighet. Att skapa en hemsida är ett samarbete, så det är viktigt att du hittar en leverantör du vill och kan arbeta med.

Fler saker som kan vara bra att tänka på

Självklart finns det fler saker som kan vara bra att tänka på än våra sju punkter ovan. Är du intresserad så kommer här några fler punkter som kan va bra att ha i åtande.
​​​​​​​

Vem äger bilderna på hemsidan?

Får du en hemsida där bilderna kommer från leverantören kolla upp om du får använda bilderna! Ibland kan dina rättigheter att använda dem försvinna när du avslutar avtalet med din hemsidaleverantör. Har du ont om bilder finns det många bra gratishemsidor med bilder på. 

Enkelt att kunna uppdatera information på egen hand

Tänk på att en hemsida behöver uppdateras! Om du vill kunna uppdatera informationen på egen hand, se till att det är enkelt för dig att arbeta i hemsideverktyget. Det kan vara jobbigt att alltid behöva höra av sig till sin leverantör så fort du vill lägga in en ny text eller en ny bild på din hemsida. Därför är vårt råd att alltid be om en demonstration av hur du uppdaterar och ändrar på sidan. På det sättet kan du på egen hand göra små justeringar på hemsidan utan att behöva ta hjälp av någon annan. 

Besökstatistik

För att kunna förstå dina besökare på hemsidan och marknadsföring kopplad till hemsidan kan det vara en bra idé att ha någon form av statistikverktyg på din hemsida. Hur många besöker din hemsida varje dag? Vart kommer de från? Vilka sidor besöker de? Gjorde den här annonseringen en märkvärd skillnad? 

Ett bra verktyg att använda är Google Analytics där du får fram all data och statistik du behöver för att kunna analysera och utveckla din hemsida. 

Hemsidan följer den digitala utvecklingen

Digitaliseringen och teknologin går ständigt framåt i utvecklingen. Det finns flera olika webbläsare, som till exempel Google Chrome, Firefox och Internet Explorer, vilka alla utvecklas med tiden. För att se till din hemsida inte kommer att börja krångla i en webbläsare är det bra att veta hur er leverantör följer utvecklingen. Exempel på sådana förändringar är mobilanpassning, responsivdesign och SSL-certifikat. Finns det vidareutveckling som ingår? Eller kommer du att tvingas köpa en ny hemsida om det blir för stora förändringar på marknaden?  

Google My Business

Tänk på att din hemsida även syns i sökmotorer, däräven Google! Med Google My Business får du kontroll på hur ditt företag och hemsida presentas på Google. Hantera recensioner av ditt företag, lägg till bilder, skapa kontaktmöjligheter, förmedla öppettider och viktiga länkar. 

Vanliga avtalsfällor


Vem äger designen av sidan när den är klar?

När du väl har betalat för en design kan det kännas snopet att förlora rätten att använda den. Men om det inte framgår i avtalet mellan dig och din hemsideleverantör att det är du som äger designen, kan det bli just så. Om du vill kunna fortsätta använda en design, även om du av någon anledning skulle vilja byta leverantör, är det alltså viktigt att det framgår i avtalet att det är du som äger designen. 

Inga konstiga uppsägningsavtal

Kolla vilken bidningstid som din blivande hemsideleverantör har så slipper du vara fast hos en leverantör du inte är nöjd med.

Kolla upp förutsättningar för support efter leverans

Se till att du får den hjälp du behöver - även efter hemsidan är levererad. Innan du skriver ett avtal. Kostar det extra? Ingår det? Hur kan du få tag i dem? Finns det ens support? Beroende på innehållet av hemsidan kan support bli otroligt viktigt, ska du endast ha en enkel stående hemsida kanske supporten inte ens är nödvändigt, passa på att spara in några kronor! 
​​​​​​​
Välj din leverantör med omsorg, någon som vet dina behov och hjälper dig med den kompetens du behöver för att hantera din nya hemsida. 
​​​​​​​

Inga märkliga tilläggkostnader

Se till att leverantören är transparent med slutkostnaden. Det borde inte kosta extra att få sidan mobilanpassad eller att använda era egna bilder på webbsidan. Se till att vara överens innan produktionen påbörjas.