Innehåll, vad ska du egentligen posta för något?
Memes, kattvideos och fake news. Vad ska du egentligen posta för något? Egentligen är det bara fantasin som sätter gränserna på vad du kan skapa för innehåll. Eftersom du antagligen läser den här sidan i form av företagare så behöver såklart innehållet du skapar vara något som ditt företag kan stå för, som representerar ditt företags vision och värderingar. Driver du ett ungt företag som riktar sig mot en ung målgrupp kanske memes och kattvideos är perfekta inlägg att skapa. Riktar du dig mot andra företag och organisationer kanske det är mer relevant att skapa innehåll kring hur man når bra resultat i din bransch, eller vad man ska tänka på för att lyckas med sina köp eller projekt? Fundera vad som är av värde för dina läsare!
Informera, underhålla eller utbilda
Ett lite förenklat sett att se på innehåll är att man kan informera, underhålla eller utbilda läsaren. Eller en blandning av alla tre såklart. Vad passar bäst på din målgrupp och vad passar bäst för ditt företag? Spåna på olika ideer som kan funka inom dom olika områdena och som matchar både ditt företags varumärke och din målgrupps intressen.
Tänk långsiktigt
Sociala medier kan vara en stor tillgång för ditt företag - om det används rätt. Planera och strukturera upp hur du vill jobba med sociala medier, till exempel genom att skapa en kalender. Beroende på ambitionsnivå kan den vara uppbyggd i veckor eller månader, men oavsett layout kommer du att skapa dig en överblick vilket hjälper dig att ha - och hålla dig till - en sammanhängande taktik för dina sociala medier.
Skapa kvalitativt innehåll
Vi vill känna och ryckas med av det vi ser i sociala medier, vi behöver engageras. Försök därför att skapa ett djup i ditt innehåll som berör läsaren och visar varför just din produkt eller tjänst skulle gynna hen. Visa värdet ditt företag har att erbjuda en potentiell kund och försök att få en kombination av känslor och information i ditt flöde. Helheten ska locka läsaren, så tänk på att inte bara försöka sälja. Väldigt få är antagligen intresserade av att sitta och bläddra igenom ett flöde av som känns som en annonsplattform.
Skapa spin-offs
En idé kan ofta leda till ytterligare en idé. Försök att tänka konstruktivt, kanske skulle just ditt företag må bra av en viss sorts tävling varje vecka eller varför inte ha en temadag varje tisdag? Försök att komma på idéer som passar ditt företag - då brukar inspirationen göra sitt och skapa egna spin-offs.
Mät resultatet
Självklart vill du kunna se på vilket sätt din närvaro på sociala medier gynnar ditt företag och varumärke. Hitta ett sätt att mäta resultatet. Kanske genom att titta på trafiken till din hemsida? Ökar antalet samtal till företaget? Har du lyckats öka varumärkeskännedomen? Bestäm sätt som passar dig och följ upp.