Konverteringsoptimering

Du har en hemsida med många besökare, kanon. Nu behöver vi konvertera besökarna mot dina mål!

Vad är konverteringsoptimering och varför ska du bry dig?

Konverterar eller säljer din hemsida dåligt? Då kan det vara lockande att skrota den och köpa en ny. Men det kan finnas mycket att arbeta med på din befintliga hemsida innan det är relevant att bygga en helt ny hemsida. Konverteringsoptimering handlar som namnet föreslår om att optimera konverteringen på hemsidan. Enkelt förklarat, få besökarna att göra det du vill att dom ska göra på din hemsida, och helst så många och mycket som möjligt. För alla besökare i världen gör ju liten nytta om din hemsida inte lyckas konvertera dom mot dina mål.

Hur mycket bör din hemsida konvertera?

Det är svårt att säga exakt hur mycket din hemsida borde konvertera. Det skiljer mycket från bransch till brasch och företag till företag. Men man brukar säga att genomsnittet för konvertering ligger på mellan 1.5% och 2.5%. Så innan du börjar fundera på din konvertering kan det vara läge att kolla upp hur många besökare du har. Kanske konverterar du redan tillräckligt många men har för få besökare? Då kanske det är bättre att se över din SEO eller dina sociala medier istället, så att du får fler besökare.

Sätt upp mål med hemsidan

För att kunna ha något att jobba mot så behöver du sätta upp mål för din hemsida. Mål som du sedan kan arbeta mot. Målet med hemsidan behöver inte vara att sälja något på hemsidan. Det kan istället exempelvis vara att öka kännedomen om ert företag, få mindre supportsamtal eller generera leads för dina säljare. 

Utveckla hemsidan kring dina mål

Nu när du har mål med din hemsida satta så blir det också lättare att börja analysera den egna sidan. Är målet att  få mindre telefonsupporten, då känns det ganska självklart att ha information på hemsidan som gör att dina kunder kan läsa sig till lösningar på sina problem själva. Ta statistik från er supporttelefon, vilka är dom vanligaste frågorna och ärendena? Svara på frågorna och hitta en lösning så att kunden kan lösa ärendena själv på er hemsida.

Relevans och tydlighet driver konvertering

Ett grundläggande mål med din hemsida borde alltid vara att den ska vara relevant och tydlig. Hemsidan ska vara relevant och tydlig för besökaren och det gäller även innehållet. Det ska vara enkelt och tydligt. Analysera, är något otydligt och svårförståeligt? Gör det enklare! Tänk på att du ska utgå från din målgrupp, det är för dom det ska vara relevant och tydligt. Så en bra idé kan vara att låta någon som inte är lika insatt som du läsa igenom din hemsida, förstår dom innehållet? Om inte, gör om gör rätt. 

Distraktioner och otydlighet hämmar dig

Otydlighet och distraktioner är saker som kommer sänka din konvertering. Det är därför viktigt att skala bort så mycket distraktioner som möjligt. Strukturera din sida och ditt innehåll så att det inte är distraherande. Gör det enkelt att följa innehållet utan att bli distraherad av sidospår. Är sidan otydlig och svår att använda så kommer det sänka din konvertering.


Berätta för dina besökare vad dom ska göra

Det kan verka knäppt, men väldigt många glömmer att berätta på sin hemsida vad dom vill att besökaren ska göra. Vill du att dom ska köpa något? Då behöver det vara tydligt. Vill du att besökaren ska kontakta dig? Berätta hur dom kommer i kontakt med dig och erbjud flera kontaktvägar, för det viktiga är att kontaktvägen passar besökaren, inte dig.

Lär dig mer om dina besökare

Du kommer att behöva någon form av verktyg för att mäta vad dina besökare gör på hemsidan. Utifrån statistiken kan du se hur många som besöker dina olika sidor och hur länge dom är inne på dom. Har du en sida med ett formulär du vill att besökarna ska fylla i, men sidan har för få besökare? Gör det enklare för besökaren att hitta till sidan. Eller är det många som besöker sidan, men få som fyller i fomuläret? Gör det enklare för dom att fyllai  fomuläret, ta bort onödiga fällt och erbjud dom ett alternativ till fomuläret, kanske vill dom ringa istället?

Låt dina besökare känna dig

Man brukar säga att man köper av personer man litar på och att man litar på dom man känner. Det ligger något i det. Känner dina besökare dig? Om inte så kan det bli svårt att sälja något. Börja med låta dina besökare känna dig och ditt företag. När besökaren väl börjat känna dig så är dom mer benägna att köpa av dig. Det är egentligen lika konstigt och fel att försöka sälja något direkt på hemsidan som att börja ett säljmöte med att försöka gå på avslut. 

Se din hemsida som ett flöde. Först ska du och din besökare lära känna varandra. Sen behöver du skapa ett värde för personen så att den är villig att köpa något. Perfekt, det ledde till ett köp, nu behöver du ta hand om besökaren med den service och support den behöver för att den håller sig nöjd. För är besökaren nöjd så är chansen stor att den rekommenderar dig vidare!

Visste du detta?

  • Den genomsnittliga konverteringen på en hemsida är runt 1.5-2.5%.

Checklista, optimera din hemsida och öka konverteringen!

En enkel och snabb checklista som gör det enklare för dig när du ska optimera din hemsidas konvertering.  

1. Sätt upp mål för din hemsida

Sätt upp tydliga mål för din hemsida, på så vis blir det mycket tydligare vad du behöver arbeta med och vad du behöver mäta av. Se till att ditt innehåll och din hemsida är relevant när du stämmer av mot dina mål. 

2. Tänk på ditt flöde

Börja med att bygga en relation med besökaren. Berätta om dig själv och på vilket sätt du skapar värde för dina besökare innan du försöker gå på avslut. Du vill inte verka för pushig, avslutet kommer när kunden är redo. Tänk också på att ta hand om dina kunder även efter att dom gjort ett köp!


3. Skapa värde

Tänk på att både din hemsida och dina tjänster eller produkter ska skapa ett värde för dina kunder. Berätta från besökaren perspektiv hur du skapar värde för just dom. Om du säljer bilar kanske dom struntar i hur bilen är byggd, allt dom vill veta kanske är hur bilen kommer hjälpa dom att ta sig från punkt A till punkt B så effektivt och billigt som möjligt.

4. Tydlighet och relevans

Var tydlig och relevant för dina besökare. Vad ska dom göra på sidan och vad är nästa steg? Sidan, innehållet och ditt erbjudande behöver vara relevant för dina besökare för att dom ska vara intresserade att köpa av dig.

5. Ta bort distraktioner och otydligheter

Skala bort alla onödiga distraktioner från din hemsida. Ta bort allt som inte driver besökaren mot ditt mål. Det finns oändligt med distraktioner för kunden utanför din hemsida som det är, så låt inte din hemsida göra det värre. Se till att det inte finns några otydligheter som väcker frågor för besökaren som du lämnar obesvarade. För risken är stor att någon av dina konkurrenter svarar på frågorna du inte gör, och då kanske kunden väljer dom istället!

6. Mät och utvärdera

Mät och utvärdera din hemsida utifrån dina mål. Se till att dina besökare hamnar på dom sidor du vill att dom ska hamna på, och se till att dom kan göra det du vill när dom väl är där. Fyller för få personer i dina formulär? Testa gör dom kortare, ta bort onödiga fällt. Testa, testa och testa så kommer du snabbt märka vad som fungerar och inte.

Tycker du att konverteringsoptimering verkar komplicerat?

Vi kan hjälpa dig med frågor och funderingar för att komma igång!