Sökmotorannonsering (SEA)

Se till att synas för kunder när de söker efter dig eller dina tjänster i sökmotorer. Med sökmotorsannonsering betalar du för att synas i sökresultatet. 

Vad är sökmotorsannonsering och varför ska du egentligen bry dig?

Skulle du vilja synas högst upp i sökresultatet på alla dina viktigaste sökord och fraser även om du inte riktigt optimerat din sida väl nog än? Och det utan att betala en krona förns någon klickat på din länk. Det låter för bra för att vara sant eller hur? Låt oss förklara mer!

Sökmotorsannonsering, även kallad SEA (förkortning på Search Engine Advertising) är betalt innehåll som synliggör ditt företag i en sökmotor som Google, Bing m.fl.. Sökmotorannonsering förväxlas ofta med Sökmotormarknadsföring (SEM) som är ett samlingsbegrepp för all typ av marknadsföring på en sökmotor oavsett om man betalar för det (sökmotorannonsering) eller arbetar med sin egen hemsida (sökmotorsoptimering).
​​​​​​​

Hur fungerar det?

Till skillnad från sökmotoroptimering så betalar du för din placering i sökresultatet när du arbetar med SEA. Det populäraste idag är att annonsera via verktyget Google Ads (tidigare Adwords) som utgår från Googles sökmotor. 

Med Google Ads väljer du själv hur mycket pengar du vill lägga på din annons. Verktyget går ut på att via en auktion, buda på ett eller flera sökord som du tillsammans med dina konkurrenter tävlar om för en placering i sökmotorn. Annonsen kan visas både högst upp i resultatet och längst ner på sidan beroende på vilken placering din annons slutade på i budgivningen. Sökmotorsannonsering påverkar inte det organiska sökresultatet. Men bästa av allt, du betalar bara när någon klickar på din annons! 

Textannons

Du kan arbeta med flera typer av annonser i Google Ads där det vanligaste är textannonser. Textannonserna visas ovanför och under sökresultatet. Du väljer själv innehållet utifrån dess delar. Textannonser består vanligtvis av rubriker, en sökväg och beskrivningar.

Det går att ha upp till tre rubriker (rubrik 1, rubrik 2 och rubrik 3) där samtliga får vara upp till max 30 tecken. Rubrikerna åtskiljs med ett  vertikalstreck (”|”). Sökvägen visas i grön text under din rubrik och är vanligtvis adressen till din hemsida eller landningssida. Det går att ha två beskrivningarna i annonsen som har en maxlängd på 90 tecken var.


Vad måste jag göra för att komma igång?

Att börja annonsera på Google är enkelt! Det du måste börja med är att skapa ett konto på Google Ads. I Google Ads guidas du när du skapar din första annons, du börjar med att sätta ett mål och annonsens funktionalitet anpassas utefter det resultat du vill ha. Oavsett som du vill driva trafik till din hemsida, generera fler samtal till ditt företag eller öka antalet butiksbesök kan Google Ads hjälpa dig. 

Hitta inspiration

Ibland kan det vara svårt att komma fram till vad man ska skriva i sina annonser. Ett bra tips är att söka runt lite och skriva ned vad andra skriver i sina annonser. Vilka sticker ut för dig som du tycker är bra, vilka skulle passa in på ditt företag och dina kunder? Det kan oftast vara en bra start om man är osäker på vart man ska börja. 

Relaterade länkar

Checklista, så kommer du igång och får besökare med sökmotorsannonsering

Med vår checklista får du snabbt koll på dom viktigaste delarna för att komma igång med din sökmotorsannonsering. Börja utforska och få fler besökare idag!

1. Sätt tydliga mål

Som nästan alltid är det tydliga mål en bra plats att starta på. Sätt dig ned och fundera på vad du vill få ut av din annonsering. Vill du driva trafik till din hemsida, generera fler samtal till dig eller kanske fler besök i din butik?

2. Sätt en budget

Beroende på vad du har för mål så är du såklart villig att betala olika mycket för dina annonser. Bestäm dig i förväg för hur mycket du är villig att lägga på din annonsering och försök att inte göra dig av med hela din budget direkt. Annonsering är förhoppningsvis något du kommer vilja jobba med löpande framöver!

3. Testa dig fram

Traning makes perfect. Du kommer antagligen inte träffa rätt direkt, och kanske är det inte annonserna du tror på som lyckas. En bra strategi kan vara att skapa 3 annonser och hela tiden byta ut den som presterar sämst. På så vis ökar du dina chanser för att med tiden nå bättre och bättre resultat.

5. Skapa ett konto och sätt igång

Nu är du redo att skapa ett konto på Google Ads. Väl inne i Google Ads guidas du när du skapar din första annons. Lycka till!

6. Utvärdera och utveckla

Vilka annonser har gått bra och vilka har gått mindre bra? Testa, testa och testa. Gör mer av det som gått bra och gör om det som gått mindre bra. Och du, om dina annonser pekar mot din hemsida, glöm inte att optimera din hemsida för konvertering!

Ordbok för sökmotorannonsering


SEM

SEM är en förkortning för Search Engige Marketing, på svenska Sökmotormarknadsföring och är ett samlingsbegrepp för all typ av marknadsföring på en sökmotor. Oavsett om det är betalt eller ej.

SEA

Förkortning för Search Engine Advertising, på svenska Sökmotorannonsering.

CPC

CPC står för Cost Per Click (kostnad för klick) och är helt enkelt din kostnad per klick på annonsen. Med CPC-budgivning ställer du in en högsta kostnad du är villig att betala för ett klick på din annons.
​​​​​​​

PPC

PPC står för Pay Per Click (betala per klick), alltså att du betalar per klick du får på din annons. Till skillnad från att betala efter antalet visningar.