Diléns Gourmandis

Kund

Diléns slog upp portarna till sin saluhall 2010 och sedan starten har fokus varit mat av absolut högsta kvalitet. Ofta har det varit kött, närproducerat och ekologiskt. 

Med flera hemkammade medaljer från SM i Mathantverk, bland annat för sin vildsvinskorv, är det kanske inte konstigt att det pratades mycket kött. Framgången ledde till att Diléns snabbt blev synonymt med "köttbutiken i Valbo".

Men med hyllorna fyllda av allt från ostar till grönsaker och med planer på ett surdegsbageri och ett deli, ville Diléns förknippas med mer än bara kött.

Uppdrag

Förflytta varumärket från "köttbutiken i Valbo" till något som är mer passande för vart varumärket befinner sig idag; men som även går i linje med, och förbereder för, vad som kommer att komma. 

Vid årsskiftet 2021/2022 står nämligen Diléns nya lokaler färdiga. 

Lokalen på 650kvm kommer att vara specialanpassad efter Diléns behov och innefatta allt från deli, surdegsbageri, bistro, rökeri till restaurang. Något som kan vara svårt att genomföra som "köttbutiken i Valbo", speciellt eftersom dom nya lokalerna inte ens ligger i Valbo.

Lösning

Tillsammans med Diléns genomförde vi en rad workshops för att få en tydligare bild av företaget.


Det som förenar Diléns med sina kunder är den genuina kärleken till riktigt bra mat. Under våra workshops växte det fram att Diléns inte bara ville vara en butik, utan deras vision var något större. Idéen om ett paradis för likasinnade föddes.
 
En helt ny varumärkesplattform skapades tillsammans med en lansering av e-handel för att komma närmre kunderna, en ny strategi kring annonsering och en identitet mer anpassad för en digital värld. Allt avsmakat med ett nytt namn som tydligt visar de ambitioner som finns.

Resultat

Resultatet av vårt arbete presenteras inte bara i den grafiska identiteten. Med det nya namnet Diléns Gourmandis ges direkt en inblick i vad som är ett kulinariskt paradis för matälskare.

Gourmandis är en plats som skapas för att samlas kring bra mat i en alltmer snabbmatsbaserad omvärld. Tillsammans och för vår huvudmålgrupp "matälskare" öppnar vi dörrarna till en frizon där ekologiska råvaror möter högklassigt kött.

Resultatet är tydligt i mer än bara namn och identitet. Lanseringen togs emot med öppna armar och Diléns har slagit försäljningsrekord på försäljningsrekord. Både totalt — och på frukt och grönt!