5 tips för sökmotoroptimering

Vad är sökmotoroptimering: SEO är en förkortning av Search Engine Optimisation, även kallat sökmotoroptimering på svenska. Det innebär att du kontinuerligt arbetar med och anpassar din hemsida och innehållet för att befinna dig högt upp i sökresultaten på olika sökmotorer, exempelvis Google eller Yahoo. För att driva besökare från sökmotorerna till din webbplats behöver du se över ditt innehåll så att det överensstämmer med sökarens intention. Nedan kan du ta del av några tips för att stärka din position hos sökmotorerna.
Det är aldrig för sent för att börja med SEO. Dels för att företagets synlighet på nätet kan öka och få större
spridning men också för att det stärker varumärket. Att dessutom kunna erbjuda kunder kvalitet baserat på
användarnas behov när de är som mest mottagliga är väldigt fördelaktigt.

Hur ökar du din trafik till din hemsida?

Den främsta utgångspunkten i SEO är framförallt att ha besökarna i åtanke och att anpassa texten efter dem. Tänk också på att Google måste begripa vad din hemsida handlar om för att SEO-effekten ska bli större. Det är även viktigt att överskåda innehållet för att kontinuerligt ha sidan uppdaterad vilket i sin tur leder till ökad
trafik till din webbplats. Texterna och bilderna måste upplevas som det mest relevanta på marknaden, exempelvis genom att ditt företag kan lösa besökarens problem eller att du har den produkt som eftersöks.

Sökord- vilka ord är relevanta för din bransch?

Ett annat perspektiv som är viktigt är att finna relevanta sökord, alltså ord som framtida besökare söker på i sökmotorerna. Försök att sätta din in i vad besökaren skulle ha sökt på sökmotorn för att finna vad denne söker inom ditt verksamhetsområde. Hitta de sökord som beskriver din verksamhet bäst och använd dem i brödtexter, rubriker, sidtitlar och metabeskrivningar. Sortera sedan sökorden så att de hamnar på rätt sida för att guida besökaren och här kan du upprepade gånger inkludera den stad som du verkar i för att tydliggöra din lokala plats. Sammanför sökorden till ditt företag för att skapa relevans till besökarna!

Sidtitlar- Använd unika sidtitlar till varje enskild sida

Titeln är den inbjudande rubriken som syns i sökresultatet. Att använda intressanta sidtitlar hjälper dig och din hemsida att klättra upp i sökmotorernas träfflista. Det underlättar dessutom för besökaren när denne väl är inne på sidan genom att titeln beskriver sidans innehåll. Det är väsentligt hur dessa är skrivna för att vara lockande.

Metatext- Beskrivningen som skapar värde och relevans för besökaren

Metatexten är beskrivningen som syns under titeln och är en viktig del i hur företaget uppfattas av dem som är påväg att besöka din sida. Att ha en informationsrik metatext på varje enskild sida skapar sammanhang till dig och ditt företag. Ett tips är att använda max 160 bokstäver för att hela beskrivningen ska synas vid en sökning.

Anpassa innehållet efter målgruppens sökbeteenden

En bra webbplats speglar inte bara företagets affärsidé med dess produkter eller tjänster. Det handlar även om att ha ett korrekt och relevant innehåll. Du kan göra massvis med förbättringar i innehållet på dina sidor, dels genom att skapa sökbart innehåll som inte bara minskar kostnaderna. Det är ett ständigt pågående arbete
som utvecklar din förmåga att hitta kundens sökintentioner och deras behov.
Genom att vara aktiv på flera plattformar och i olika sociala medier främjas innehållet på din webbplats. Engagemanget och aktiviteterna i de olika kanalerna gällande ditt varumärke noteras av sökmotorerna. Här har du möjlighet skapa interaktion genom att anpassa ditt innehåll till olika målgrupper samtidigt som du kan länka relevant innehåll för att driva trafik till din sida. Om du har har betydelsefullt och relevant innehåll
kommer både användare och sökmotor att märka det.
FRÅGOR PÅ DET?

Vill du veta mer om sökmotoroptimering?

Vår VD Andreas pratar gärna mer om sökmotoroptimering och hur det kan påverka er försäljning. Boka in ett möte eller ring honom direkt på 070 214 31 44.