Diléns Gourmandis

Kund

Diléns slog upp portarna  för sin saluhall 2010, sedan starten har fokus varit mat av absolut högsta kvalité. Ofta har det varit kött, närproducerat och ekologiskt. 

Med flera hemkammade medaljer från SM i Mathantverk, bland annat för sin vildsvinskorv, är det kanske inte konstigt att det pratades mycket kött. Vilket ledde till att Diléns snabbt blev synonymt med "köttbutiken i Valbo".

Att vara "köttbutiken i Valbo" innebär dock vissa problem. Speciellt med hyllorna fyllda med allt från ostar till grönsaker, samtidigt som nya planer på allt från ett surdegsbageri till ett deli  ligger i pipen.

Uppdrag

Förflytta varumärket från "köttbutiken i Valbo" till något som är mer passande för vart varumärket befinner sig idag; men som även går i linje med, och förbereder för, vad som kommer att komma. 

Vid årsskiftet 2021/2022 står nämligen Diléns nya lokaler färdiga. 

Lokalen på 650kvm kommer att vara specialanpassad efter Diléns behov och innefatta allt från deli, surdegsbageri, bistro, rökeri till restaurang. Något som kan vara svårt att genomföra som "köttbutiken i Valbo", speciellt eftersom att dom nya lokalerna inte ens ligger i Valbo.

Lösning

Tillsammans med Diléns genomförde vi en rad workshops för att få en tydligare bild av företaget.

Under våra workshops blev insikten tydlig att det fanns framförallt en sak som förenade Diléns och deras kunder, Kärleken till riktigt bra mat och att platsen dom försöker skapa är mer än en butik, det är ett paradis för deras likasinnade. 

Lösningen blev därför en helt ny varumärkesplattform, lansering av e-handel för att komma närmre kunderna, en ny strategi kring annonsering och en identitet mer anpassad för en digital värld. Allt avsmakat med ett nytt namn, som tydligt visar de ambitionerna som finns.

Resultat

Resultatet av vårt arbete presenteras inte bara i den grafiska identiteten. Utan direkt i det nya namnet Diléns Gourmandis, ett kulinariskt paradis för matälskare.

Gourmandis är mer än bara ett nytt namn. Det är en plats vi vill skapa specifikt för, och tillsammans med vår huvudmålgrupp, "matälskare".  Tillsammans kan vi skapa förändring i en allt mer snabbmatsbaserad omvärld.

Resultatet är inte bara tydligt i namn och identitet. Sedan lanseringar har Diléns slagit försäljningsrekord på försäljningsrekord, både totalt och på frukt och grönt!